Bangkok rising

A Csak Isten bocsáthat meg című filmről

A korábban csak szűkebb körben ismert és elismert Nicolas Winding Refn két éve szinte pillanatok alatt a midcult-rajongók egyik kedvenc rendezőjévé vált. A Drive elegáns filmnyelvi megoldásai, az idézőjelekkel teli, okos szuperhős-történet telibe találta a klasszikus filmes héroszok újrafazonírozására fogékony nézők ízlését. A futótűzként terjedő hype, az összeszorított ajkú Gosling és a skorpiós dzseki az év végi toplisták élmezőnyébe repítette a filmet. A dán rendező és a kanadai színész újabb együttműködését ezek után természetesen fokozott érdeklődés kísérte. Refn azonban nem törődött az előzetes elvárásokkal, és komoly meglepetéseket (és borítékolható csalódást) okozott az életművet felületesen ismerők számára. A Csak Isten bocsáthat meg ugyanis nem a sokat hivatkozott slágerdarab testvérpéldánya, hanem az azt megelőző film, A vikingek felemelkedése receptjét ismétli újra.

A félszemű harcos spirituális utazását végigkísérő 2009-es mozi a valóság (történelmi) síkján is értelmezhető ugyan, ám Refn e munkájában a természet és az ember, az egyén és Isten, illetve a létezés és küzdés viszonyai körül sokasodó súlyos metafizikai kérdéseket járta körül. A rendező a szokásos elbeszélői eszközök helyett mindent a szuggesztív képek és a hangkulissza hipnotikus erejére bízott, bepillantást kínálva az északi mitológia szavakkal nehezen körülírható mélyrétegeibe. A Csak Isten bocsáthat meg hasonló spirituális filmélményre törekszik, csak más értelmezési horizonton mozog. A burjánzó természeti képeket a posztmodern nagyváros mocskos atmoszférájára cseréli, illetve a viking néplélek helyett ezúttal az erőszak forrását jelentő ősbűnök kerülnek terítékre.

Refn legújabb műve egy brutálisan stilizált és a végletekig szimbolikus bosszúfilm, mely az emberi psziché archetípusait, a zsigeri elfojtások forrásvidékeit járja körül. A rendező az ödipális elfojtások, a testvérgyilkosság, az anyaméhből való kivetettség és a kozmikus magány motívumaival szembesítené a nézőt – az elementáris erejű filmes utazás ezúttal azonban elmarad. A Csak Isten bocsáthat meg túlhúzott filmnyelvi bravúrjai mögül mintha hiányozna a valódi tartalom. Valódi mélységek nélkül Refn védjegyszerű rendezői stílusa gyakran öncélúvá válik, sőt, a szándékolt csúcspontokon már-már önmaga paródiájába fordul. A vázként funkcionáló minimalista történet és a szemlélődést megtörő párbeszédek nem eléggé átgondoltak és letisztultak ahhoz, hogy elbírják a rájuk aggatott vaskos metaforákat és az eltúlzott, sűrű képeket. A meditatív befogadói helyzetből az alkotói blöff gyanúja és a színészi játék egyenetlenségei is kizökkentenek.

Bár a thai Vithaya Pansringarm (akit a tavalyi Titanicon a Gyilkosság és lelki béke főszerepében láthattuk) kitűnő a buddhista igazságosztó-démon szerepében, a film két nemzetközi sztárja kissé erőtlennek, bizonytalannak tűnik. Ryan Gosling mindent bedob, hogy valahogyan előcsalogassa magából azt a nihilista, tragikusan vibráló sármot, melyhez hasonló Steve McQueen figuráiból áradt. Az efféle karizma azonban vagy megadatott valakinek, vagy hiányzik a szomorkás tekintet mögül. Gosling színészi képességeihez nem fér kétség, a kívánt hatást most mégsem sikerül elérnie. A belül vívódó, csendben izzó, lenézett öcs helyett hősünk egy unatkozó, eltévedt kívülálló benyomását kelti. Hasonlóan ellentmondásos a Peggy Bundy gonosz ikertestvéreként topogó Kristin Scott Thomas játéka is. A brit színésznő nem tud mit kezdeni a szájába adott, néhol kifejezetten röhejessé váló mondatokkal (lásd a két testvér péniszméretéről szóló monológot), ezért karikírozni kezdi a figurát, megkérdőjelezve a látottak komolyságát.

A belbeccsel ellentétben Refn jól boldogul a külcsínnel. Gaspar ”Enter the Void” Noé hathatós segítségével neonból, fullasztó nagyvárosi szmogból, neobarokkos giccsből és a kínai fröccsöntött tömegáruk esztétikájából épít magával ragadó fantáziavilágot. A lassú tempó, a szürreális idő- és helyszínváltások, a végig következesen használt szimbólumrendszer megteremthetné ugyan a nézői alámerülés lehetőségét, a látványos felszín ellenére az ellentmondó minőségek kiaknázása és a modoros túlzások elkerülése mégsem sikerül a rendezőnek. A Csak Isten bocsáthat meg jeleneteit szemlélve úgy érezhetjük magunkat, mint Refn egy korábbi fontos portréalanyával, Britannia legerőszakosabb rabjával, Charlie Bronsonnal kapcsolatban. Ahogyan művészi alteregójával, most a rendezővel kapcsolatban sem tudjuk eldönteni, hogy egy önmagát túl komolyan vevő bohóc, egy végtelenül tudatos anarchista vagy a meg nem értett zseni pózában tetszelgő alkotó munkáját látjuk-e. Ha a játékidő alatt mindez felkavaró, nyugtalanító dilemmaként kísértene minket, és a látottak értelmezésére, belső utazásra vagy épp dühös elutasításra invitálna, Refn kétségtelenül célba találna. A legnagyobb probléma azonban mégiscsak az, hogy a fentiek helyett a film egész egyszerűen unalomba fullad. Ezt pedig egyetlen rendező sem engedheti meg magának, legyen akár Nicolas Winding Refn a neve.

Csak Isten bocsáthat meg (Only God Forgives)
színes, feliratos, francia-thaiföldi-amerikai-svéd thriller, 90 perc, 2013

rendező: Nicolas Winding Refn
forgatókönyvíró: Nicolas Winding Refn
zeneszerző: Cliff Martinez
operatőr: Larry Smith
produce: Lene Borglum
vágó: Matthew Newman

szereplők: 
Ryan Gosling (Julien)
Kristin Scott Thomas (Jenna)
Yayaying Rhatha Phongam (Mai)
Vithaya Pansringarm (Chang)
Tom Burke (Billy)

Byron Gibson (Byron)

Gordon Brown (Gordon)

Oak Keerati (Porter)

Teerawat Mulvilai (Ko Sam)

Facebook-hozzászólások